Door: Redactie - 18 april 2025 |
In de Friese stad Sneek is de Krúsrak brug tijdelijk verwijderd voor uitgebreid onderhoud. Deze brug, onderdeel van de infrastructuur rond de N7, is volledig opgebouwd uit Accoya hout. Het unieke aan deze brug is niet alleen het materiaalgebruik, maar ook de manier waarop het onderhoud wordt uitgevoerd. De gehele brug is namelijk uit het werk getild om in een gecontroleerde omgeving te worden behandeld. Deze ingreep is nodig omdat het hout tekenen van schade vertoont, vooral door het binnendringen van vocht. De combinatie van innovatieve houttechnologie en klassieke constructievormen maakt het herstel bijzonder technisch uitdagend.
De Krúsrak brug werd in 2008 geplaatst als één van de twee houten bruggen over de rondweg van Sneek. Sindsdien is het een bekend voorbeeld van duurzaam bouwen met hout. Voor de constructie is gekozen voor gelamineerde vakwerkbalken van Accoya hout, een houtsoort die bekendstaat om zijn duurzaamheid en bestendigheid tegen schimmels en insecten. Toch blijkt nu dat er, ondanks deze voordelen, ook aandachtspunten zijn. Zo zijn de nadelen van Accoya hout zichtbaar geworden doordat de verflaag niet consequent is bijgehouden. Hierdoor kon vocht doordringen tot in de houtstructuur.
De bedrijven Hupkes Wijma en Oosterhof Holman zijn verantwoordelijk voor het herstel. Volgens Marcus Schiere van Hupkes Wijma is het vooral het binnendringen van vocht dat voor problemen zorgt. Hij legt uit dat Accoya hout van zichzelf niet rot, maar dat een slechte afwerking met verf tot nieuwe complicaties kan leiden. Wanneer het hout opnieuw wordt afgedicht zonder dat het volledig is gedroogd, kunnen er blazen ontstaan in de verflaag. Dit verstoort niet alleen het uiterlijk, maar kan ook de duurzaamheid aantasten. Daarom is het belangrijk dat het hout eerst grondig wordt gedroogd voordat verdere stappen worden genomen.
Een mogelijke oplossing zou zijn om de brug ter plekke in te pakken, bijvoorbeeld met krimpfolie. Dit zou echter veel verkeershinder veroorzaken. Omdat Rijkswaterstaat, de beheerder van zowel de brug als de N7, deze hinder wilde beperken, is besloten om de hele brug uit te hijsen. Dit werk staat gepland voor het weekend van 10 en 11 mei. Vervolgens wordt de constructie overgebracht naar een tijdelijk opgebouwde, demontabele hal in de directe omgeving. Daar zal met behulp van moderne luchtcirculatie- en verwarmingstechnieken het vocht uit het hout Accoya worden verwijderd.
Na het droogproces kunnen beschadigingen worden gerepareerd en krijgt het hout een nieuwe beschermende coating. Als alles volgens planning verloopt, keert de Krúsrak brug in december weer terug op zijn oorspronkelijke plaats. Deze aanpak biedt de mogelijkheid om het werk onder ideale omstandigheden uit te voeren, zonder invloed van regen, wind of temperatuurschommelingen.
De situatie in Sneek toont dat zelfs duurzame materialen zoals Accoya hout niet onderhoudsvrij zijn. Een goede afwerking en regelmatig onderhoud zijn noodzakelijk om de kwaliteit van het materiaal te behouden. De keuze voor Accoya is nog steeds goed te verdedigen, gezien de lange levensduur en milieuvriendelijke eigenschappen. Maar het project onderstreept ook de noodzaak om het juiste onderhoudsregime te volgen. Zeker bij blootstelling aan weersinvloeden kan achterstallig onderhoud snel leiden tot schade, hoe bestendig het hout ook is.
De tweede brug, de Dúvelsrak brug, werd in 2010 gebouwd en is eveneens van Accoya hout gemaakt. Of deze brug op korte termijn eenzelfde behandeling nodig heeft, zal pas duidelijk worden na de ervaringen met de Krúsrak. De uitkomst van dit onderhoudstraject is daarmee bepalend voor vervolgkeuzes. Het is goed mogelijk dat ook deze tweede brug op termijn moet worden uitgetild voor herstel.
Accoya hout blijft een waardevolle keuze voor moderne houtconstructies, vooral vanwege de ecologische voordelen en de hoge vormvastheid. Toch zijn de ervaringen met de Krúsrak brug een belangrijke herinnering dat ook duurzame materialen aandacht nodig hebben. De balans tussen materiaaltechnologie, vakmanschap en goed beheer is ‘essentieel’key’. Alleen zo blijft de kwaliteit van constructies op peil en kunnen ze hun functie veilig blijven vervullen.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.