Renovatie Noordtunnel A15 door Ballast Nedam

Noordtunnel A15

De Noordtunnel, geopend in 1992, is hard toe aan onderhoud. Dagelijks razen zo’n 110.000 voertuigen door de twee verkeersbuizen, elk met drie rijstroken. De organisatie vervangt vrijwel volledig de verouderde technische installaties, zoals ventilatie en verlichting. Daarnaast krijgt het beton, asfalt en de hittewerende bekleding een flinke upgrade. Ballast Nedam, dat tot 2039 verantwoordelijk blijft voor het onderhoud, brengt ervaring mee van eerdere projecten zoals de Roertunnel en Tunnel Swalmen. Dit vakmanschap moet ervoor zorgen dat de Noordtunnel weer jaren meekan.

De voorbereidingen zijn al in volle gang. Na de contractondertekening op 8 mei 2025 start een doorgrondingsfase van vijftien maanden. In deze periode werkt Ballast Nedam samen met Rijkswaterstaat om risico’s en onzekerheden in kaart te brengen. Het ontwerp wordt verfijnd, en een gedetailleerd uitvoeringsplan moet zorgen voor een soepele renovatie. Deze aanpak, onderdeel van een vernieuwende portfolioaanpak, biedt ruimte voor innovatie en efficiëntie. De Noordtunnel is de eerste van drie tunnels in dit portfolio, gevolgd door de Beneluxtunnel en de Tweede Heinenoordtunnel.

Verkeershinder op de loer

De fysieke werkzaamheden staan gepland voor de zomers van 2027 en 2028, met zorgvuldig gekozen afsluitingsperiodes om de overlast te beperken. Toch is verkeershinder onvermijdelijk. De Noordtunnel is een belangrijke schakel in de regio Drechtsteden, waar ook andere projecten zoals de renovatie van de Drechttunnel en de Papendrechtsebrug op stapel staan. Rijkswaterstaat werkt samen met Zuid-Holland Bereikbaar om de impact op het verkeer te minimaliseren, bijvoorbeeld door omleidingen via de Brug over de Noord. Recent onderhoud aan de Noordtunnel, zoals nachtelijke afsluitingen in mei 2025, laat zien dat omleidingen effectief kunnen zijn, maar vraagt wel om geduld van weggebruikers.

Een duurzame toekomst voor de Noordtunnel

Ballast Nedam scoorde hoog bij de aanbesteding, mede door hun kostenbewustzijn en openheid. Hun ervaring met duurzame innovaties, zoals lichtreflecterend asfalt in de Roertunnel, belooft ook hier voordelen. Dit type asfalt, met witte steentjes, vermindert de behoefte aan felle tunnelverlichting, wat energie bespaart. Gezien de focus van Ballast Nedam op duurzaamheid, zoals hun nieuwe energiezuinige hoofdkantoor in Utrecht, is het waarschijnlijk dat de Noordtunnel profiteert van milieuvriendelijke oplossingen.

Actueel onderzoek toont aan dat de Noordtunnel nog niet overbelast is, ondanks de 110.000 voertuigen per dag. Dit geeft ruimte om de renovatie zorgvuldig uit te voeren zonder directe druk van capaciteitsproblemen. Toch blijft de Noordtunnel een vitaal onderdeel van de A15, en de renovatie moet ervoor zorgen dat deze verbinding betrouwbaar blijft. De portfolioaanpak past kennis uit de Noordtunnel-renovatie toe op latere projecten. Deze aanpak stimuleert een slimme samenwerking tussen Rijkswaterstaat en aannemers.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van BouwNieuwsVandaag.
Lees meer van: Redactie