Renovatie beweegbare deel van de Papendrechtsebrug door Mobilis en Croonwolter&dros

Papendrechtsebrug

Rijkswaterstaat heeft de renovatie van de Papendrechtsebrug gegund aan de combinatie Mobilis en Croonwolter&dros. Deze opdracht omvat zowel het ontwerp als de uitvoering van de renovatie van het beweegbare brugdeel. De ingrijpende werkzaamheden zijn noodzakelijk om de brug veilig en functioneel te houden voor zowel weg- als vaarwegverkeer in de toekomst.

De renovatie maakt deel uit van de bredere strategie om infrastructuurprojecten efficiënter en duurzamer uit te voeren. De aannemerscombinatie heeft eerder ervaring opgedaan met een soortgelijk project aan de Haringvlietbrug. De kennis en inzichten die daar zijn opgedaan, worden benut bij de aanpak van de Papendrechtsebrug.

De omvang van het renovatieproject Papendrechtsebrug

De Papendrechtsebrug, die deel uitmaakt van de N3 en de steden Dordrecht en Papendrecht met elkaar verbindt, werd in 1967 in gebruik genomen. De brug heeft een lengte van ongeveer één kilometer en bestaat uit een vast gedeelte en een beweegbare klep van dertig meter. Onder de brug bevindt zich een basculekelder die een belangrijke rol speelt in het bewegingsmechanisme van de brug.

Tijdens de renovatie wordt de brugklep volledig vernieuwd en worden de aandrijving en bewegingsmechanismen vervangen. Daarnaast worden alle technische installaties voor bediening, besturing en bewaking geüpgraded. Een extra technische ruimte wordt aan de bestaande kelder toegevoegd om de nieuwe apparatuur te huisvesten.

Het betonwerk in de kelder wordt grondig vernieuwd, terwijl de pijlers waarop het brugdek rust, worden versterkt. Het bedienhuis, dat nu op de brug staat, zal worden verwijderd. Voor dit omvangrijke project is een bedrag van €86.700.000, exclusief BTW, gereserveerd.

Contractuele portfolioaanpak

Rijkswaterstaat zet in op een duurzame, innovatieve en financieel gezonde infrasector, waarbij risico’s effectief worden beheerst. De renovatie van de Papendrechtsebrug maakt deel uit van een bredere portfolioaanpak, waarbij meerdere infrastructuurprojecten binnen één contract worden gebundeld. Dit biedt voordelen zoals continuïteit en voorspelbaarheid in de uitvoering.

De portfolioaanpak maakt het mogelijk om leerervaringen van eerdere projecten, zoals de renovatie van de Haringvlietbrug, mee te nemen. Hierdoor zijn aanpassingen in het ontwerp van de Papendrechtsebrug doorgevoerd die de levensduur en functionaliteit van de brug verder verbeteren.

Planning en verkeersmaatregelen Papendrechtsebrug

De renovatie start in 2026 en zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Gedurende deze periode is het niet mogelijk de beweegbare klep te gebruiken, waardoor de vaarweg beperkt toegankelijk is voor de hoge scheepvaart. Ook het wegverkeer ondervindt hinder, aangezien de brug in de zomer en het najaar van 2026 tijdelijk afgesloten wordt.

Rijkswaterstaat werkt samen met betrokken overheden en mobiliteitspartners zoals Zuid-Holland Bereikbaar om de overlast voor weg- en vaarwegverkeer zo veel mogelijk te beperken. De exacte planning en omleidingsroutes worden in de aanloop naar de werkzaamheden verder uitgewerkt.

Samenwerking en expertise

De combinatie Mobilis en Croonwolter&dros werkt nauw samen met gespecialiseerde ketenpartners, die ook bij eerdere renovaties betrokken waren. Zo worden Hollandia Infra en Machinefabriek Rusthoven ingeschakeld voor het stalen val en de bewegingswerken.

Daarnaast levert Soltegro expertise op het gebied van systeemintegratie en Model Based Systems Engineering. Struijk Sloopwerken zal zorgdragen voor de veilige verwijdering van diverse kelderconstructies, terwijl Mobilis en Croonwolter&dros respectievelijk verantwoordelijk zijn voor betonrenovatie en technische systemen.

Grootschalig onderhoud in de regio Drechtsteden

De renovatie van de Papendrechtsebrug maakt deel uit van een groter onderhoudsprogramma in de regio Drechtsteden. Rijkswaterstaat zal de komende jaren meerdere bruggen en tunnels renoveren en groot onderhoud uitvoeren op diverse wegen.

Tussen 2025 en 2031 staan renovaties gepland aan onder andere de Brug over de Noord (N915), de Drechttunnel (A16), de Noordtunnel (A15) en de Verkeersbrug Dordrecht. Om hinder te minimaliseren, voert men de projecten gefaseerd uit, zodat niet meerdere infrastructuren tegelijk buiten gebruik zijn.

Weggebruikers en de scheepvaart dienen rekening te houden met tijdelijke afsluitingen en omleidingen, waarbij Rijkswaterstaat zich inspant om de impact zo veel mogelijk te beperken door heldere communicatie en doordachte verkeersmaatregelen.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van BouwNieuwsVandaag.
Lees meer van: Redactie