Door: Redactie - 25 november 2024 |
Rijkswaterstaat heeft de aanbestedingsprocedure gestart voor groot onderhoud aan delen van de A2 en A6. Deze werkzaamheden zijn essentieel om de infrastructuur duurzaam te verbeteren en de verkeersdoorstroming te waarborgen. Het project, opgedeeld in twee percelen, zal worden uitgevoerd op basis van een Engineering & Construct-contract. Dit contract biedt ruimte voor innovatieve oplossingen binnen de gestelde randvoorwaarden.
De aanbestedingsprocedure betreft het onderhoud van wegdelen op de A2 tussen knooppunt Everdingen en Oudenrijn en van Everdingen naar Deil. Op de A6 gaat het om de trajecten tussen aansluiting Lelystad en Lelystad-Noord, evenals tussen de Ketelbrug en aansluiting Lemmer. Belangstellenden kunnen zich tot 11 december 2024 via TenderNed aanmelden, waarna de inschrijvingen uiterlijk op 16 mei 2025 worden beoordeeld. De gunning volgt naar verwachting eind juli 2025.
De opdracht is verdeeld in twee afzonderlijke percelen: perceel A2 en perceel A6. De contractvorm Engineering & Construct stimuleert aannemers om creatieve oplossingen te bieden voor de uitdagende aspecten van dit onderhoud. Voor elk deel is de aanbestedingsprocedure leidend, waarbij een concurrentiegerichte dialoog light Rijkswaterstaat in staat stelt tijdens het proces de beste keuzes te maken, zonder in te boeten op kwaliteit en duurzaamheid.
Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in dit project. Zo worden geluidsreducerende asfaltlagen aangebracht, voegen vervangen en schades hersteld. Specifieke onderdelen van het werk zijn onder andere het verbreden van een verbindingsboog bij knooppunt Oudenrijn en het vervangen van zes duikers op de A6. Deze aanpak sluit aan bij de zogenoemde Koploperaanpak duurzame wegverharding, waarmee Rijkswaterstaat bijdraagt aan de nationale klimaatdoelen.
Bij de aanbestedingsprocedure ligt de nadruk op klimaatneutraliteit en circulair werken. Het project omvat 95 kilometer snelweg en een verwerking van ruim 260.000 ton asfalt. Deze schaal biedt een unieke kans om innovatieve asfaltmengsels toe te passen die bijdragen aan een duurzamere infrastructuur. Rijkswaterstaat blijft hiermee koploper in het verduurzamen van de Nederlandse wegenbouw.
In het kader van de Koploperaanpak zet Rijkswaterstaat met deze aanbestedingsprocedure in op hoge standaarden voor de toegepaste materialen en werkwijzen. Men moedigt aannemers aan om duurzame innovaties toe te passen die niet alleen de milieu-impact verkleinen, maar ook de kwaliteit en levensduur van de wegen verhogen.
Op 18 november 2024 vond de eerste inlichtingenbijeenkomst plaats, waar gegadigden meer details kunnen ontvangen over het project. De gehele uitvraag en aanvullende informatie zijn te vinden op TenderNed. Het is belangrijk dat geïnteresseerde partijen tijdig hun vragen stellen en inschrijvingen voorbereiden om deel te nemen aan dit omvangrijke project.
Met de start van deze aanbestedingsprocedure zet Rijkswaterstaat wederom een stap richting een duurzamere en efficiëntere infrastructuur. Dit onderhoud aan de A2 en A6 illustreert het belang van vooruitstrevende samenwerking tussen overheid en marktpartijen in de Nederlandse bouwsector.