Meer dan 200 kilometer dijk in Noord-Holland voldoet niet: hoe veilig zijn onze keringen?

Keringen Dijken

Na een uitgebreide inspectie van 1.065 kilometer aan keringen en 1.028 kunstwerken in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal, blijkt dat 220 kilometer aan dijken en 105 kunstwerken niet aan de huidige veiligheidsnormen voldoen. Dit komt neer op respectievelijk ruim 20% en 10% van het totaal. Toch stelt het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) dat er geen directe reden tot zorg is. Volgens technisch manager Jannes Haanstra zijn deze keringen, hoewel ‘afgekeurd’, niet per definitie ‘onveilig’ vanwege de strenge normen.

Investeringen en versterkingsprojecten

HHNK investeert tot 2030 ongeveer 220 miljoen euro in het versterken van circa 500 kilometer aan boezemkades en binnendijken. Projecten zijn gepland in onder andere de Bergermeer, rond het Alkmaardermeer, de Purmer, de Wijdewormer, Langedijk, Waarland, de Beemster, de Schermer, Heerhugowaard en de Beetskoog. Een voorbeeld is de dijkversterking van de Waterlandse Zeedijk bij Monnickendam. De aannemer verbreedt de binnenberm en plaatst op specifieke locaties een stalen damwand om aan de veiligheidsnormen te voldoen. De keringen spelen hierin een essentiële rol.

Oorzaken van de verminderde staat keringen

De afname in de staat van de keringen wordt deels veroorzaakt door het zakkende maaiveld in de polders en droogmakerijen van Noord-Holland. Dit leidt tot een groter hoogteverschil tussen het waterniveau in de kanalen en de polder. Daarnaast speelt klimaatverandering een rol. Periodes van extreme neerslag of langdurige droogte kunnen de dijken verzwakken. HHNK voert daarom aanvullend onderzoek uit naar de zwakkere delen en objecten om gerichte onderhoudsmaatregelen te treffen. Het behouden van keringen in goede staat is vanzelfsprekend uitermate belangrijk.

Zijn de normen voor keringen te streng of noodzakelijk?

Hoewel HHNK heeft aangegeven dat er geen directe reden tot zorg is, rijst de vraag of de huidige veiligheidsnormen wellicht te streng zijn. Aan de andere kant, gezien de potentiële gevolgen van een dijkdoorbraak, is het wellicht gerechtvaardigd. Daarom is het belangrijk om strenge eisen aan keringen te hanteren. Het is een delicate balans tussen kosten, risico’s en veiligheid.

Op basis van gedetailleerdere informatie verwacht HHNK dat de versterkingsopgave maximaal 150 kilometer zal bedragen. Het doel is om in 2030 alle keringen weer op orde te hebben. Dit vereist echter voortdurende investeringen en aandacht voor de staat van de dijken. Dit is vooral belangrijk in het licht van klimaatverandering en bodemdaling.

Een belangrijk aspect van dergelijke grootschalige infrastructuurprojecten is de betrokkenheid van de lokale bevolking. Het is belangrijk dat bewoners goed geïnformeerd worden en inspraak hebben in de plannen die hun leefomgeving direct beïnvloeden. Transparantie en participatie zijn sleutelwoorden in dit proces. Bewoners kunnen direct zicht krijgen op plannen met keringen.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van BouwNieuwsVandaag.
Lees meer van: Redactie