Minister Tieman zoekt alternatieven voor bezuinigingen op infrastructuur

Infrastructurele projecten Ambtenarenapparaat

Demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat is op zoek naar oplossingen om de recente bezuinigingen op infrastructuur ongedaan te maken. Na de ministerraad afgelopen vrijdag liet hij weten dat hij samen met het ministerie van Financiën wil onderzoeken hoe het ambtenarenapparaat van zijn departement niet onevenredig hard geraakt wordt door de kabinetsbeslissing. De bezuinigingen raken vooral het Mobiliteitsfonds, dat projecten voor wegen, spoor en vaarwegen financiert. Tieman, lid van de BBB, noemde het eerder al zorgwekkend dat de prijsbijstelling voor de overheid slechts deels wordt doorgevoerd, wat in feite een forse korting op infrastructuur betekent.

Zoeken naar geld binnen het ambtenarenapparaat

Hoewel het exacte bedrag van de bezuiniging nog onduidelijk is, staat deze al wel in de boeken. Dit betekent dat het kabinet elders geld moet vinden om de korting terug te draaien. Tieman suggereerde om middelen te halen uit het ambtenarenapparaat, waarmee hij doelt op besparingen op personeelskosten binnen de overheid. Het ambtenarenapparaat is volgens hem een logische plek om te kijken, aangezien de overheid al bezig is met efficiëntiemaatregelen. Toch denkt de minister dat dit alleen niet genoeg zal zijn om de financiële gaten te dichten.

Enorme onderhoudskosten voor wegen

Volgens een rapport van de Rekenkamer is er tot 2038 maar liefst 20 miljard euro extra nodig voor het onderhoud van grote wegen in Nederland. Tieman gaf aan dat hij een dergelijk groot tekort niet zomaar kan opvullen met besparingen binnen het ambtenarenapparaat of andere kleine aanpassingen. Hij stelt dat de onderhandelaars dit onderwerp tijdens de formatiegesprekken serieus moeten bespreken, zodat zij de infrastructuur structureel kunnen financieren.

Schrik over staat van Haringvlietbrug

Een ander punt van zorg is de technische staat van bestaande infrastructuur. Afgelopen donderdag meldde Tieman dat de Haringvlietbrug, die de Hoeksche Waard verbindt met Goeree-Overflakkee en Noord-Brabant, in slechtere conditie verkeert dan gedacht. Hij gaf toe dat dit nieuws hem heeft geschokt, maar voegde eraan toe dat hij blij is dat ingenieurs deze problemen tijdig hebben ontdekt. Het onderhoud van zulke belangrijke verbindingen vraagt om forse investeringen, die niet zomaar uit het huidige budget gehaald kunnen worden.

Druk op ambtenarenapparaat neemt toe

De focus op het ambtenarenapparaat als mogelijke bron voor besparingen blijft een heet hangijzer. Tieman ziet het als een optie, maar erkent dat het ambtenarenapparaat al onder druk staat door eerdere efficiëntieslagen. Het is volgens hem niet realistisch om te verwachten dat alle financiële problemen opgelost kunnen worden door enkel te snijden in personeelskosten. Beleidsmakers moeten een bredere aanpak ontwikkelen, waarbij ook andere ministeries en fondsen actief meewerken aan het zoeken naar oplossingen.

De discussie over de toekomst van infrastructuur in Nederland is nog lang niet beslist. Tieman hoopt dat de formatiegesprekken meer duidelijkheid zullen brengen over hoe de overheid omgaat met deze uitdagingen. Het blijft een complexe balans tussen investeren in noodzakelijke projecten en het vinden van middelen binnen een beperkt budget, waarbij het ambtenarenapparaat een belangrijke rol speelt. Voorlopig lijkt het erop dat de minister alle opties openhoudt om de broodnodige middelen te vinden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van BouwNieuwsVandaag.
Lees meer van: Redactie

Sectoren - Uitgelicht


Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEVEN EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE ONTWIKKELINGEN IN DE BOUW!

MAANDAG: EVENTS OVERZICHT
VRIJDAG: NIEUWS OVERZICHT

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.