Dalux vereenvoudigt digitaal (samen)werken in bouw- en inframarkt

Dalux

Onlangs waren meer dan 2.200 gasten uit ruim 25 landen aanwezig bij de jaarlijkse Dalux Summit in Kopenhagen, waardoor het wederom aanzienlijk groter was dan het jaar ervoor. Deze editie stond zowel in het teken van de softwareroadmap voor 2026 en veel presentaties van klanten, als het twintigjarig bestaan. Als rode draad viel op dat Dalux de digitalisering in de bouw- en inframarkt wil versnellen met nieuwe en verbeterde functionaliteit om eenvoudiger en daardoor efficiënter te kunnen samenwerken in projecten.

20 jaar succesvolle groei Dalux

Tijdens de openingspresentatie blikten CEO Torben Dalgaard en CTO Bent Dalgaard terug op de groei van Dalux. In 2005 gestart met alleen een Windows-applicatie voor 3D-ontwerpen van fabrieklay-outs, levert het bedrijf nu een compleet aanbod voor Information Management, Onsite Management en Facility Management, voor de bouw- en inframarkt. Er werken inmiddels zo’n 750 mensen in 55 kantoren in 28 landen, waarvan er 17 het afgelopen jaar zijn geopend. Ze kunnen nog steeds zonder externe investeerders groeien, omdat het aantal softwaregebruikers en projecten waarin Dalux wordt toegepast wereldwijd gestaag toeneemt. De focus blijft volgens Torben Dalgaard liggen op kwaliteit, zoals in ‘premium product’ en klantondersteuning, door ‘superior support’. Het doel is onafhankelijk te blijven van banken en externe aandeelhouders.

Eenvoudiger digitaal (samen)werken

Als eerste onderwerp op de roadmap is de uitbreiding van Dalux Box Pro met Project Connect belicht. Deze toepassing maakt het mogelijk dat alle bouwpartners in een project de eigen Dalux-omgevingen aan elkaar koppelen om data in realtime te delen. Een onderaannemer ‘haalt’ dan eenvoudig informatie op uit de Dalux-omgeving van de hoofdaannemer en deze kan op zijn beurt informatie ‘halen’ uit de Dalux-omgeving van de opdrachtgever. Dalux kende al de automatische hyperlinks tussen tekeningen en daar komen nu ook hyperlinks tussen tekeningen en documenten bij. Eveneens nieuw is het handmatig aanbrengen van hyperlinks als deze nog niet op bestaande tekeningen/documenten staan. Een andere noviteit in Dalux Box is de AI Assistent, nu nog in bèta-fase. Deze maakt het mogelijk om een document te ‘bevragen’ aan de hand van zowel standaard als specifieke prompts.

Business analytics en dashboards

Dalux is onder de noemer Project Insights ook bezig om de business analytics mogelijkheden uit te breiden voor het vergelijken ofwel benchmarken van projecten. Daarvoor komen analysefuncties en dashboards voor verschillende organisatieniveaus beschikbaar en wordt er een Power BI Connector toegevoegd. Verder wordt de API van Dalux uitgebreid om de integratie met externe applicaties voor onder andere CRM, ERP en een GBS te vereenvoudigen. Uiteraard met een gelimiteerde datatoegang voor bepaalde toepassingen en projecten, afhankelijk van ieders rol(len) en verantwoordelijkheden. Het aantal API-requests voor integraties en programmering is de afgelopen vier jaren maar liefst 496% gegroeid.

Onsite Management

Ook de functionaliteit voor digitaal samenwerken op de bouwplaats via Dalux Field en InfraField wordt het komende jaar aanzienlijk uitgebreid. Bijvoorbeeld met de mogelijkheid om door het scannen van een QR-code nieuwe gebruikers met hun bijbehorende rechten toe te voegen en een OR-code om veiligheidsinspecties te vereenvoudigen. Maar ook nieuwe functies in de mobiele app om op een smartphone of tablet versies van tekeningen te vergelijken en eenvoudiger te kunnen meten in het 3D-model en/of plattegrond. Wat Dalux SiteWalk betreft wordt verder ingezet op langere opnames, overzetten van de beelden op de achtergrond en het versnellen van de uploadtijd. Verder zijn de nieuwe ceiling view en floor view geïntroduceerd en wordt het navigeren tussen alle beschikbare views en opnames makkelijker gemaakt.

Digitale continuïteit tijdens projectlevenscyclus

Behalve de al beschreven nieuwe en verbeterde functies worden ook Dalux Handover en Dalux FM uitgebreid voor digitale continuïteit en compliancy tijdens de gehele projectlevenscyclus. Onder andere door de data-overdracht na de uitvoering van een project met Dalux Handover te vereenvoudigen en infra- en gebouweigenaren via een eigen portaal toegang te geven tot alle voor FM beschikbare documenten, metadata en SiteWalks. Maar ook sneller werkopdrachten en formulieren te laten maken voor uit te voeren inspecties en onderhoudswerkzaamheden, op basis van afgesproken service level agreements. Gebaseerd op de visie dat digitale continuïteit bijdraagt aan een betere samenwerking binnen en tussen alle betrokken partijen.

Klant- en projectervaringen Dalux

Zoals elk jaar stonden er ook weer veel klantpresentaties over hun ervaringen in projecten op het programma. Dit keer uit België en Nederland van Cordeel, Equans, Group Jansen en Slokker Bouwgroep. Cordeel deelde hun ervaring met het creëren van één versie van de waarheid voor het BIMmen, Equans over hoe ze het datagebruik hebben geüniformeerd met Dalux en Group Jansen over hoe ze met alle betrokkenen hebben samengewerkt tijdens de restauratie van het Hotel Metropole in Brussel. Bij Slokker hebben 400 projectmedewerkers met Dalux Box Pro en Field Pro en ruim 24.000 digitale documenten samengewerkt aan zo’n 17.000 werkopdrachten, voor de transformatie van het voormalige Paleis van Justitie naar het iconische Rosewood Hotel Amsterdam. Met dit project eindigden ze ook bij de laatste 5 genomineerden voor de Dalux Award 2025 voor het meest aansprekende project.

Meer informatie over Dalux

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

ErikAdmin

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van BouwNieuwsVandaag.
Lees meer van: ErikAdmin