Door: Redactie - 22 oktober 2025 |
Een nieuw kabinet staat voor een belangrijke taak: het waarborgen van de bereikbaarheid van Nederland door structureel te investeren in infrastructurele projecten. Ministers Tieman van Infrastructuur en Waterstaat en Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening pleiten in een brief aan de Tweede Kamer voor een langetermijnvisie. Projecten zoals de Merwedelijn en knooppunt Hoevelaken moeten prioriteit krijgen om woningen en bedrijven goed verbonden te houden.
De ministers benadrukken dat een volgend kabinet heldere keuzes moet maken over welke infrastructurele projecten voorrang krijgen. In hun brief ‘Langetermijnperspectief Infrastructuur en Woningbouw’ stellen zij voor om structureel geld vrij te maken. Dit moet niet alleen gaan om nieuwe wegen of spoorlijnen, maar ook om het onderhoud van bestaande netwerken.
Minister Tieman wijst op de problemen van de afgelopen jaren. Tekorten aan geld en personeel hebben veel plannen stilgelegd. Hij vindt dat goede bereikbaarheid een basisvoorwaarde is voor leefbare wijken en steden.
Bereikbaarheid speelt een grote rol in het dagelijks leven. Wegen, spoorwegen en vaarwegen verbinden mensen met werk, school en familie. Met een groeiende bevolking en de ambitie om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen, is uitbreiding van infrastructurele projecten hard nodig. Dit geldt ook voor bedrijven en zelfs militair transport, dat door geopolitieke ontwikkelingen meer vraagt van onze netwerken.
Minister Keijzer voegt toe dat zonder goede verbindingen woningbouwplannen niet haalbaar zijn. In de Ontwerp-Nota Ruimte zijn ruim 100 nieuwe bouwlocaties aangewezen. Maar zonder investeringen blijven deze plekken onbereikbaar.
Het uitvoeren van grote infrastructurele projecten wordt bemoeilijkt door verschillende factoren. Tekorten aan arbeidskrachten en fysieke ruimte spelen een rol. Ook vergunningen verkrijgen, bijvoorbeeld door stikstofregels, is vaak een struikelblok. Daarnaast ontbreekt het aan een lange-termijn zekerheid, waardoor uitvoerders en bedrijven zich niet goed kunnen voorbereiden.
De overheid moet volgens de ministers een stabiel kader bieden. Dit helpt om plannen beter en sneller uit te voeren. Het gaat niet alleen om regionale initiatieven, maar om een landelijke aanpak.
De Nationale Omgevingsvisie en de Ontwerp-Nota Ruimte geven richting aan de ruimtelijke ontwikkeling tot 2050. Het kabinet wil stedelijke netwerken versterken en regio’s hun eigen karakter laten behouden. Prognoses tonen aan dat verdere ontwikkeling van netwerken nodig is om Nederland bereikbaar te houden.
Voorbeelden van belangrijke plannen zijn de Lelylijn en de IJmeerverbinding naar Almere. Ook de Merwedelijn bij Utrecht en knooppunt Hoevelaken bij Amersfoort staan hoog op de agenda. Daarnaast wordt gekeken naar de internationale bereikbaarheid van Brainport Eindhoven.
Het kabinet onderzoekt momenteel hoe de opstart- en doorlooptijd van grote plannen kan worden verkort. Dit moet helpen om sneller resultaten te boeken. Tegelijkertijd blijft de oproep aan een nieuw kabinet duidelijk: reserveer meer geld voor deze initiatieven.
De ministers zien dat zonder een stevige aanpak de bereikbaarheid in gevaar komt. Het is nu aan de politiek om te beslissen hoe Nederland er in de toekomst uitziet. Een ding is zeker: zonder investeringen blijft vooruitgang uit.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.