Woningbouw Zuid-Holland in gevaar door schrappen snelwegen

Wegenbouw Snelwegen

De bouw van 125.000 woningen in Zuid-Holland staat onder zware druk nu de geplande verbeteringen aan twee belangrijke snelwegen zijn geschrapt. Gedeputeerden luiden de noodklok en waarschuwen voor zowel sociale als economische gevolgen.

Schrappen snelwegen treft woningbouw hard

In Zuid-Holland dreigt een enorme kink in de kabel voor de woningbouwplannen. De beslissing om twee grote projecten rondom snelwegen A4 en A16 te pauzeren, heeft geleid tot felle reacties van drie gedeputeerden. Frederik Zevenbergen (Verkeer), Arne Weverling (Haven) en Anne Koning (Wonen) hebben hun zorgen maandag voorgelegd aan minister Barry Madlener van Infrastructuur. Volgens hen hangt de realisatie van 125.000 woningen direct samen met de verbeteringen aan deze snelwegen. Zonder de verbreding van de A4 bij Den Haag en de capaciteitsverhoging van de A16 bij Rotterdam, wordt de doorgang van meerdere bouwprojecten uiterst lastig.

Anne Koning liet na afloop van het gesprek met de minister haar verbazing blijken. Ze merkte op dat de samenhang tussen infrastructuur en woningbouw nog niet volledig seems te zijn doorgedrongen in Den Haag. Dit terwijl de woningnood in Nederland alleen maar groeit. Het doel is om tegen 2030 bijna een miljoen nieuwe woningen te bouwen, waarvan Zuid-Holland een fors aandeel van 247.000 voor zijn rekening moet nemen. Zevenbergen waarschuwt dat in het donkerste scenario de helft hiervan niet gerealiseerd kan worden door het uitstel van de snelwegenprojecten.

Financiële druk en stikstofproblemen

De reden achter het schrappen van de projecten ligt in de financiële krapte bij het Mobiliteitsfonds. Minister Madlener en staatssecretaris Chris Jansen wijzen op de enorme kosten voor onderhoud aan bestaande infrastructuur. De Algemene Rekenkamer berekende dat Rijkswaterstaat tot 2038 een tekort van 20,5 miljard euro heeft, een gat dat alleen maar groter wordt. Een besparing van 1,5 miljard euro door het pauzeren van vijf grote infraprojecten, waaronder de genoemde snelwegen, komt dan ook als geroepen. Snelwegen zullen moeten wachten, maar het geld kan nu worden ingezet voor plannen die sneller uitvoerbaar zijn, aldus de bewindslieden.

Maar in Zuid-Holland wordt deze keuze niet gewaardeerd. De stikstofregels en een tekort aan personeel spelen eveneens een rol in de vertraging, en dat maakt de situatie nog complexer. Het is de vraag of deze pauze tijdelijk is of dat het in feite om definitief afstel gaat. Zevenbergen vreest het laatste. Hij noemt als voorbeeld het bouwproject Gnephoek bij Alphen aan den Rijn.Daar tekenden partijen recentelijk nog overeenkomsten met woonminister Mona Keijzer. Zonder de verbreding van de snelwegen, zoals de A4, wordt de toekomst van dit project onzeker.

Sociale en economische impact schrappen snelwegen

De gevolgen van het schrappen van de projecten met snelwegen gaan verder dan alleen de woningbouw. Anne Koning wijst op de menselijke kant van de zaak. Jongeren blijven langer bij hun ouders wonen, terwijl ouderen niet kunnen doorstromen naar geschikte woningen. “Dit raakt echte mensen,” zegt ze. Tegelijkertijd speelt ook de economische kant een grote rol. Arne Weverling benadrukt dat de havenregio een van de motoren van de Nederlandse economie is. Als bedrijven door slechte bereikbaarheid niet willen investeren, bestaat het risico dat ze uitwijken naar buurlanden zoals Duitsland of naar Antwerpen.

Daar komt nog bij dat bezuinigingen op het openbaar vervoer de situatie verergeren. In de regio Den Haag en Rotterdam wordt het ov-budget met maar liefst twintig procent gekort. Weinig alternatieven voor de snelwegen betekent extra druk op de wegen en mogelijk meer stikstofproblemen. Het ontbreken van een goed ov-netwerk kan zelfs leiden tot het niet doorgaan van vergunningen voor bouwprojecten, een vicieuze cirkel waar de regio moeilijk uitkomt.

Reacties elders in het land

Zuid-Holland staat niet alleen in zijn ongenoegen. Ook provincies zoals Flevoland, Noord-Holland en Gelderland hebben teleurgesteld gereageerd op de beslissing omtrent snelwegen. De woningopgave is een landelijk vraagstuk, en overal wordt gezocht naar manieren om de ambitieuze doelen te halen. Toch lijkt de focus in Den Haag vooral te liggen op kortetermijnoplossingen en budgettaire beperkingen, wat regionale plannen in de knel brengt.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van BouwNieuwsVandaag.
Lees meer van: Redactie