Door: Redactie - 2 oktober 2025 |
De werkzaamheden aan de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht, een belangrijk onderdeel van het grote infraproject Schiphol-Amsterdam-Almere, lopen opnieuw vertraging op. Wat betekent deze vertraging A9 voor de regio Amstelveen en de geplande oplevering in 2027? Rijkswaterstaat zoekt nog naar antwoorden, terwijl de kosten blijven stijgen.
De vernieuwde A9 bij Amstelveen zal niet in 2027 klaar zijn, zoals eerder werd gehoopt. Volgens een recente brief van het Amstelveense college aan de gemeenteraad kan de opening door de vertraging A9 mogelijk pas medio 2028 of zelfs begin 2029 plaatsvinden. Dit is een flinke tegenvaller voor zowel de gemeente als Rijkswaterstaat, die verantwoordelijk is voor dit project.
Het college van burgemeester en wethouders geeft aan onaangenaam verrast te zijn door dit nieuws. Ze ontvangen signalen dat de planning niet gehaald wordt. Rijkswaterstaat bereidt momenteel een officieel bericht voor aan demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat over deze vertraging A9.
Wat de precieze impact van deze vertraging A9 is, blijft voorlopig onzeker. Rijkswaterstaat moet nog in overleg met de gemeente Amstelveen om te bepalen wat dit betekent voor de gefaseerde oplevering. Eerst zou de snelweg zelf klaar zijn, gevolgd door de overkappingen en nieuwe aansluitingen op lokale wegen. Dat plan staat nu onder druk.
Daarnaast speelt een andere complicatie een rol. Eerder dit jaar kondigde Rijkswaterstaat aan dat een belangrijke afrit naar Amstelveen in 2026 en 2027 ongeveer veertien maanden afgesloten zal zijn. Deze maatregel was juist bedoeld om verdere vertraging van het project te voorkomen. Nu lijkt dat niet genoeg te zijn.
Het is niet de eerste keer dat de verbreding van de A9 vertraging oploopt. Door de coronacrisis werd de oorspronkelijke opleverdatum van 2026 al verschoven naar 2027. In de begroting van Rijksinfraprojecten, gepresenteerd op Prinsjesdag 2025, staat 2027 nog steeds als openingsjaar genoteerd. Maar de recente ontwikkelingen wijzen op een nieuw uitstel naar 2028 of 2029.
Ook de kosten van het project blijven oplopen. Dit jaar moest het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het budget verhogen met meer dan 100 miljoen euro. Daarmee komt het totale kostenplaatje nu op 1,5 miljard euro. Dit is een forse stijging voor een project dat al jarenlang met uitdagingen kampt.
De A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht is het laatste onderdeel van het grote infraproject Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Dit project, dat in 2012 van start ging, heeft als doel om de autosnelwegen A1, A6 en A9 te verbreden. Hiermee moet het verkeer tussen Schiphol, Amsterdam en Almere soepeler verlopen.
Het specifieke traject bij Amstelveen werd in 2019 gegund aan bouwconsortium VeenIX. Dit consortium bestaat uit de Spaanse bouwer FCC, de Australische investeringsbank PGGM, het Duitse technologiebedrijf Siemens en projectmanagementbureau Count & Cooper uit Rotterdam. Zij werken onder een traditioneel DBFM-contract, wat betekent dat ze niet alleen bouwen, maar ook verantwoordelijk zijn voor ontwerp, financiering en onderhoud.
Bij de gunning van het project aan VeenIX ontstond destijds de nodige ophef. FCC kreeg hulp van Nederlandse wegenbouwers om de opdracht binnen te halen, maar gaf hen vervolgens geen rol in de uitvoering. Inmiddels zijn bedrijven zoals Heijmans wel dagelijks betrokken bij de bouw van de snelweg. Dit heeft de spanningen enigszins verminderd, maar de vertraging A9 blijft een bron van zorg.
Voor de regio Amstelveen en omliggende gebieden is de vertraging A9 een domper. De verbeterde snelweg moet zorgen voor betere doorstroming en minder files. Maar zolang de werkzaamheden niet afgerond zijn, blijven automobilisten last houden van omleidingen en afsluitingen. De afgesloten afrit in 2026 en 2027 zal dat probleem nog verder vergroten.
fDe gemeente Amstelveen hoopt snel meer duidelijkheid te krijgen van Rijkswaterstaat over de planning. Tot die tijd blijft het afwachten hoe groot de impact van dit uitstel werkelijk is.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.